ANALYSE – Netflix en Spotify bieden de consument oneindig kijk- en luisterplezier voor een vast bedrag per maand, maar een beleggingsanalist zegt dat beleggers deze bedrijven niet zomaar op een hoop kunnen gooien.
In een donderdag gepubliceerd rapport voor potentiële beleggers in Spotify schrijft John Egbert van beleggingsfirma Stifel dat instant muziekdiensten op veel punten sterk verschillen van bedrijven zoals Netflix, die online series en films aanbieden.
De belangrijkste boodschap van Egbert is dat de concurrentieverhoudingen op de markt voor muziek- en videodiensten totaal verschillen.
Wat muziekdiensten betreft: de catalogus die ze aanbieden verschilt nauwelijks en ze leveren doorgaans weinig of geen eigen content. Dit betekent dat als de ene muziekdienst marktaandeel wint, dit ten koste gaat van de andere aanbieder.
Videodiensten zoals Netflix onderscheiden zich juist wel van elkaar door eigen en origineel aanbod. Omdat consumenten daardoor vaak een abonnement nemen op meerdere diensten, zitten videodiensten elkaar minder in de weg.
Daar komt bij dat Hollywood veel filmstudio's kent en videodiensten niet totaal afhankelijk zijn van één of twee aanbieders.
Netflix: investeren in originele series
Netflix besteed enorme bedragen aan nieuwe series en top Hollywood talent. David Wells, financieel directeur van Netflix, zei in februari dat het bedrijf in 2018 meer dan 8 miljard dollar zal besteden aan nieuwe en originele series. Volgens een analist versterken dit soort investeringen het mondiale profiel van Netflix.
Spotify hoeft niet op deze manier te werken, omdat de muziekindustrie fundamenteel anders opereert. Egbert legt in zijn rapport uit dat de muziekindustrie bestaat uit enkele grote spelers die in staat zijn om hun voorwaarden aan de online muziekdiensten op te leggen.
Gegeven het gelijksoortige aanbod zet Spotify in op innovatie in de strijd om marktaandeel met concurrerende aanbieders zoals Apple, Pandora en anderen.
Een recent beleggersrapport van RBC Capital Markets legt uit hoe die concurrentieslag in z'n werk gaat. Diensten als Spotify verzamelen gebruikers data en kunnen op basis daarvan het aanbod beter op de gebruiker afstemmen. Zo kunnen slimme algoritmes de voorkeuren van een gebruiker achterhalen op basis zijn eerdere keuzes en vele andere persoonlijke kenmerken. Het bedrijf kan de muziekaanbevelingen voor de gebruiker nog verder verfijnen door variabelen zoals tijdstip of locatie mee te wegen.
RBC en Stifel, een andere financiële dienstverlener, zijn zeer positief over de beursgang van Spotify. RBC ziet een koers van 220 dollar in het verschiet en Stifel een koers van 180 dollar, terwijl de consensus op de beurs van Wall Street 166 dollar is.
Deze bedragen zijn hoger dan de koers in de eerste dagen na de introductie op dinsdag. In eerste instantie daalde de koers na de introductie tot 149 dollar, maar de koers herstelde ligt na positieve analyses van RBC en Stifel.
Zo verwacht Stifel dat Spotify in staat zal zijn haar concurrentievoordeel in de zeer competitieve markt te behouden vanwege haar slimme technologie om de gebruiker te bedienen en door haar schaalomvang.